Opis: RME Fireface UFX Sklep: Case Studio Niemiecka firma RME już od dawna
wyznacza standardy w świecie profesjonalnych interfejsów audio.
Transparentne przetwarzanie sygnału audio, stabilne sterowniki,
praca na ultra-niskich latencjach, tryb "standalone" [bez
włączania komputera] i wiele innych czynników zadecydowały, że
produkty RME zdobyły serca wielu realizatorów / muzyków na całym
świecie. Urządzenia te pracują w profesjonalnych studiach
nagraniowych, na wielkich scenach muzycznych, w filharmoniach,
teatrach, stacjach badawczych oraz wszędzie tam gdzie liczy się
stabilność, jakość i niezawodność. RME ma w swojej ofercie
rozwiązania audio na PCI, PCI-Expres, FireWire, USB i obsługują
takie standardy cyfrowe jak MADI, AES/EBU, ADAT, SPDIF.
Fireface UFX to nowy, flagowy
produkt firmy RME. 60 kanałów audio [analog, ADAT, SPDIF] , cyfrowo
kontrolowane hi-endowe preampy [klasa Micstasy], referencyjnej klasy
układy konwertujące sygnał [technologia z RME ADI-8QS] z
dokładnością 24-bity / 192 kHz, wielofunkcyjny wyświetlacz
LCD, podwójne wyjście słuchawkowe z niezależną regulacją
wzmocnienia, rewolucyjny TotalMIX FX oraz możliwość
rejestracji na nośnikach pamięci flash / HDD sprawiają, że jest
to najbardziej uniwersalny i zarazem nowatorski interfejs audio na
świecie.
Wejścia i
wyjścia
RME Fireface UFX oferuje 60
kanałów audio, 30 wejść / 30 wyjść. Wszystkie wejścia i
wyjścia mogą być użyte jednocześnie umożliwiając zapis z 12
analogowych oraz 18 cyfrowych kanałów na 30 osobnych śladach
dowolnego rejestratora wielośladowego. Poniżej ilość dostępnych
kanałów w zależności od wybranej częstotliwości próbkowania.
Sekcja
analogowa
Do dyspozycji jest 12 kanałów
wejściowych i 12 kanałów wyjściowych. Na wejścia składają się
złącza TRS [duży jack] zlokalizowane z tyłu interfejsu
oraz XLR z przodu. Wyjścia to z kolei złącza monitorowe
XLR, liniowe TRS oraz dwa słuchawkowe z niezależną regulacją
głośności. Jakość przetwarzania audio Fireface UFX potwierdza
filozofię firmy RME, że dobry konwerter nie powinien wnosić nic do
rejestrowanego sygnału ani nic z niego zabierać. Takie właśnie są
konwertery AD/DA opisywanego interfejsu; zapisują dźwięk taki jaki
on jest w rzeczywistości i odtwarzają to co rzeczywiście "dzieje"
się wewnątrz nagrania audio.
Wyjścia RME Fireface UFX
osiągają dynamikę rzędu 118 dBA! Hi-endowe parametry toru
audio opisywanego urządzenia to efekt wykorzystania sprawdzonych
technologi z innych urządzeń RME. Projektując wejściowy tor
analogowy Fireface UFX inżynierowie RME skorzystali rozwiązań
zawartych w RME ADI-8 QS! Dla wyjść analogowych pierwowzorem
była nowa seria konwerterów M-32 DA. Oba rozwiązania
gwarantują transparentność i przede wszystkim minimalne
zniekształcenia i szumy własne. Dla każdego wejścia i wyjścia
można indywidualnie ustawić poziomy sygnału zgodne z przyjętymi
standardami studyjnymi czyli -10dBV, +4dBu, HiGain. Dodatkowo dla
wyjścia głównego XLR dostępny jest poziom 24dBu.
Preampy
mikrofonowo-instrumentalne
RME Fireface UFX ma wbudowane
najwyższej klasy przedwzmacniacze mikrofonowo-instrumentalne
dostępne do tej pory tylko w interfejsie RME Micstasy. Ich w pełni
symetryczna konstrukcja oraz nowa technologia równoległej konwersji
sprawiają, że opisywane preampy mają extremalnie niskie
zniekształcenia, szumy własne i idealnie liniową charakterystykę
pasma przenoszenia. Działają każdy niezależnie w dwóch trybach:
mikrofonowym oraz instrumentalnym [Hi-Z]. Bez problemu można więc
do nich podłączyć mikrofony pojemnościowe, dynamiczne, gitarę
basową lub elektryczną. Kontrolowane są cyfrowo w zakresie do 65dB
w krokach co 1dB.
Technologia równoległej konwersji
polega na tym, że pojedynczy kanał przetwarzany jest nie jak
dotychczas przez jeden konwerter a równolegle przez dwa układy
konwertujące. Rezultatem jest znacznie zwiększona dynamika wejścia
i referencyjna jakość brzmienia.
Sekcja cyfrowa
Jeśli liczba dostępnych złączy
analogowych jest niewystarczająca, do opisywanego interfejsu za
pomocą portów ADAT można podłączyć 2 konwertery po 8
wejść / wyjść każdy np. RME ADI-8QS [8 I/O] lub RME Octamic II
[8 przedwzmacniaczy mikrofonowych]. Oba porty mogą pracować w
trybie 24-bity/192kHz [S/MUX] Złącze ADAT numer 2 może
również pracować w trybie SPDIF. Idealnym rozwiązaniem do
podłączenia np. zewnętrznego procesora efektów będzie
wykorzystanie złącza AES/EBU. Całość sekcji cyfrowej
dopełnia złącze Word Clock dla perfekcyjnej synchronizacji
przy połączeniach RME Fireface UFX z zewnętrznymi w/w
urządzeniami.
TotalMix FX -
rewolucyjny mikser w nowej odsłonie
TotalMix już dawno został okrzyknięty
majstersztykiem wśród aplikacji tego typu, jednak programiści RME
nie spoczęli na laurach i zdecydowali się zaproponować coś
naprawdę idealnego. W końcu lepsze jest wrogiem dobrego... Oparty
od procesor DSP karty pozwala na dowolny i w pełni niezależny
sprzętowy routing sygnałów wszystkich 30 wejść i 30 wyjść
opisywanego Fireface UFX. TotalMix FX umożliwia również
stworzenie 15 stereofonicznych submixów oraz ma wbudowane
zaawansowane opcje monitoringu [Control Room].
Nowy TotalMix
FX przywodzi na myśl cyfrowe konsolety mikserskie gdyż oprócz
podobnej formy zawiera charakterystyczny dla nich zestaw procesorów
i funkcji. Do dyspozycji są: 3-zakresowy EQ parametryczny,
filtr górnoprzepustowy, kompresor / expander, leveler, przełącznik
odwrócenia fazy, panorama z regulowaną szerokością, przełącznik
mono / stereo oraz efekty delay i reverb.
Każdy fizyczny kanał
wejściowy RME Fireface UFX ma wbudowany zestaw w/w procesorów z
gotowymi presetami dla każdego z nich. Działają niezależnie i są
"przeliczane" przez 2 wewnętrzne procesory DSP
opisywanego interfejsu audio. Nie ma mowy o żadnym obciążeniu
procesora CPU komputera, nie ma mowy o żadnej latencji - wszystko
oczywiście w rozdzielczości 24-bity/192kHz.
Dla przykładu: przy
rozdzielczości 48 kHz można aktywować 60 EQ, 34 filtry
górnoprzepustowe oraz efekt delay. Z kolei przy włączonym
efekcie reverb equalizację można uaktywnić na 46 kanałach
a filtr górno przepustowy na 32. Specjalny układ monitorujący
zużycie DSP zapobiega przeciążeniu całego systemu.
W momencie gdy
kilkadziesiąt użytych procesorów zużywa całą moc DSP, TotalMix
FX reaguje wyłączając dany procesor lub kilka procesorów. Ta sama
sytuacja ma miejsce w chwili gdy przełączamy RME Fireface UFX
na wyższe częstotliwości próbkowania. Należy podkreslić, że
nie wpływa to w żaden negatywny sposób na jakość i ciągłość
odtwarzanego sygnału.
Zaawansowane opcje routingu TotalMix
FX, jego elastyczność oraz sekcja efektów sprawiają, że ta
aplikacja w połączeniu z Fireface UFX z powodzeniem mogą zastąpić
mikser i być "centrum dowodzenia" dowolnej konfiguracji
scenicznej lub studyjnej. Gotowe ustawienia TotalMix FX można
zapisać w 6 komórkach pamięci i wywołać je w ułamku sekundy z
poziomu TotalMix FX w komputerze lub z poziomu Fireface UFX nawet
przy wyłączonym komputerze(!). Aplikacja TotalMIX może być
również sterowana za pomocą zewnętrznego kontrolera midi zgodnego
z Mackie Control.
Rejestracja na
pamięci typu HDD / flash
RME Fireface UFX może pełnić również
rolę rejestratora wielościeżkowego. Wiadomo jak ulotne są pomysły
muzyczne i że najlepsze przychodzą zwykle wtedy gdy komputer jest
wyłączony... Teraz to nie stanowi juz żadnego problemu. Na
przenośnej pamięci flash [pendrive] lub dysku twardym można
zapisać sygnał z dowolnego wejścia RME Fireface UFX lub kilku
wejść. Można również odtwarzać zapisany materiał. W chwili
obecnej funkcja ta jest wyłączona i będzie dostępna wraz z następnym uaktualnieniem
firmware opisywanego urządzenia. Więcej informacji odnośnie
nagrywania na przenośnych nośnikach pamięci wkrótce...
Wyświetlacz
LCD
Na przednim panelu opisywanego
interfejsu znajduje się wielofunkcyjny, wysokiej rozdzielczości
wyświetlacz LCD. Umożliwia on pełną kontrolę ustawień
urządzenia co jest pomocne zwłaszcza w trybie "stand alone".
Po przełączeniu wyświetlacza w tryb "Meters" pokazuje on
wszystkie poziomy sygnału na wejściach i wyjściach dzięki czemu
użytkownik w warunkach "Live" może szybko zorientować
się np. który kanał jest źle wysterowany. Zbyt wysoki poziom
sygnału jest wyświetlany w formie czerwonego wskaźnika.
Mały program emulujący pracę i wygląd nowego
wyświetlacza interfejsu: kliknij
USB -
wydajność jak na PCI-Express - czy to możliwe?
Do tej pory standard USB uważany był
za nieprofesjonalny, dlaczego? Ponieważ wszystkie dotychczasowe,
wielokanałowe interfejsy audio innych producentów miały problemy z
pracą na niskich latencjach czego efektem były trzaski lub
całkowita utrata synchronizacji. Teraz to już historia - RME
zmienia tę postać rzeczy. Nie dość, że nowe interfejsy USB
pracują na minimalnych latencjach to ich osiągi w tym zakresie
zbliżają się do wydajności osiąganej przez wewnętrzne karty dźwiękowe dedykowane magistrali PCI
lub PCI-Express. Tego jeszcze nie było i jest to kolejna bariera,
którą łamie RME.
Firma RME słynie również z
nowatorskich rozwiązań oraz z faktu projektowania swoich własnych
chipsetów do komunikacji USB, FireWire montowanych w swoich
urządzeniach. RME Fireface UFX nie jest tu wyjątkiem. Producent
zastosował tu zaprojektowany przez inżynierów RME chipset USB
pozwalający na wydajną komunikację pomiędzy opisywanym
interfejsem a komputerem. Tam gdzie inni producenci kart stosują
standardowe, tanie układy innych podwykonawców, RME montuje swoje
rozwiązania dzięki czemu praca na minimalnych latencjach
zarezerwowanych dotychczas tylko dla wewnętrznych kart RME staje się
możliwa! USB i wydajność
porównywalna z PCI-Express - tak,
teraz to już jest możliwe!
Cechy
charakterystyczne:
12
kanałów analogowych I/O,
referencyjne
przetwarzanie audio 24-bity/192kHz,
dynamika 118dBA,
4
referencyjne preampy mikrofonowe z podwójnym przetwarzaniem AD,
złącze
AES/EBU
I/O,
2x
ADAT I/O, SPDIF I/O [optyczny],
2x
MIDI I/O,
port
USB / Firewire do komunikacji z komputerem,
3
wielofunkcyjne pokrętła, w tym regulacja głośności na sumie,
możliwość
rejestracji audio na pamięci flash / HDD,
zaawansowana
konsola TotalMix FX z
sekcją procesorów audio,
2
procesory DSP,
praca
na ekstremalnie niskich latencjach – 12 sampli!,
oprogramowanie
do analizy audio - DigiCheck,
made
in Germany. |